Petine2018.reismee.nl

Naar Zambia.

Lieve lezers,

Donderdag zijn we, zoals gepland, op reis gegaan. Marlieke heeft ons naar Schiphol gebracht, waar we na wat extra knuffels, zoenen en gezwaai naar binnen gingen. Om in te checken moesten we achter een flinke rij aansluiten, maar na een dik half uur was dat gebeurd. Daarna hebben we de nodige dollars opgehaald en zijn we naar de gate gegaan, waar het wachten een aanvang nam. Om 20.00u zouden we vertrekken naar Wenen, maar het vliegtuig dat ons daar heen moest vliegen kwam pas laat aan, het instappen begon pas even na 8 uur, zodat we met een half uur vertraging weggingen. Op zich niet zo heel erg, echter, als je in Wenen maar een uur en 10 minuten hebt om over te stappen, is het een ander verhaal. Op het vliegveld van Wenen stond al iemand klaar om ons de juiste weg te wijzen, maar we moesten wel aan de andere kant van de luchthaven zijn (dan zijn de gangen erg lang) en we moesten nog een stukje met de bus. Na veel gehaast kwamen we op het laatste nippertje bij de gate aan, we moesten direct doorlopen het vliegtuig in. Daar bleek een van onze stoelen bezet te zijn door een dame die heel veel handbagage had, waarvan ze al heel wat uitgepakt had..... Toen ze eindelijk begreep van de stewardess, dat ze op de verkeerde stoel zat, begon ze haar spullen bij elkaar te zoeken en weer in te pakken. Dat nam de nodige tijd in beslag, (het was een Afrikaanse vrouw... niets mis mee, maar het tempo...) met wat hulp van de stewardess kwam het uiteindelijk in orde. De sjaal die ze vergeten had mee te nemen, heb ik haar maar even nagebracht, het vliegtuig vertrok toch nog niet, dat ging 50 minuten te laat de lucht in!! Waarom hadden wij en diverse andere mensen zo gehaast? De overstap in Addis Ababa verliep beter, daar hadden we meer overstaptijd, maar ook daar vertrok het vliegtuig te laat. Na nog een tussenstop in Harare , Zimbabwe, vlogen we uiteindelijk naar Lusaka. Daar dachten we wel ‘even snel’ door de douanen te gaan en een visum te regelen, maar we kwamen bedrogen uit, we hadden meer dan een uur nodig om van de luchthaven weg te komen. Met de bestelde taxi reden we naar ons onderkomen in Lusaka, een kamer met een eigen (echte) toilet en douche met warm water!!!         Het opvallendste bij aankomst in Zambia was de temperatuur, die scheelde minstens 10 graden met die van ons, het was bewolkt en koud en het was nodig om wat extra kleding aam te doen. Het zal ook wel de vermoeidheid geweest zijn, we hadden immers die nacht in het vliegtuig niet zo veel geslapen, maar er was zeker ook kil. Na het eten zijn we ook niet lang meer opgebleven, we hoopten het warm te krijgen in bed en lekker te slapen, dat lukte prima.                                                                                                                            Zaterdag 21 juli zijn we na een lekker ontbijt Lusaka ingegaan, vlakbij was een heel mooi winkelcentrum waar we geld konden pinnen en simkaarten konden kopen. Er waren heel veel mooie winkels, je zou niet denken dat je in Zambia was. Na koffie met iets lekkers zijn we verder de stad in gegaan, daar kregen we toch wel een ander idee van Lusaka, het deed ons erg denken aan steden in Ghana, veel toeterend verkeer, slechte wegen en voetgangers paden, veel stof en op veel plaatsen nogal wat rommel. Ook hier markten waar  van alles en nog en nog wat te koop was, ook veel tweedehands spullen. Grote plastic vuilniszakken met kleding werden leeggeschud het barstte van de kraampjes met oude schoenen. Wat hier anders was dan in Ghana was het aantal mensen met koopwaar op het hoofd, dat bleek hier niet meer te mogen, maar niet iedereen hield zich daar aan. In de middag zijn we nog naar het Nationaal Museum geweest, wel de moeite waard om te zien, maar zeker niet spectaculair, later zijn we nog over een handwerkmarkt gelopen. Weer thuis was het bijna tijd om te eten, dat hebben we nu gedaan en we zitten lekker rustig op onze kamer te lezen en te typen, zodat jullie het eerste verslag konden lezen.

Door problemen met het verzenden, doe ik dat zondagmiddag nogmaals, hopelijk lukt het.

John en Joke,

Lieve Ieneke en Peter.
Fijn jullie eerste levensteken gelezen te hebben. We keken er naar uit.
We wensen jullie een mooie introductie week.
Liefs uit een warm Nederland.

Lieve Peter en Ineke,

Aan het ontbijt zittend lees ik jullie eerste verhaal. Wat fijn dat jullie goed aangekomen zijn. Heerlijk weer om mee te kunnen genieten met jullie?. Veel plezier met de intro week en ik kijk uit naar het volgende verslag. Liefs en dikke kus?

Ellis

Lieve Peter en Ineke
Heel veel plezier en ik verheug mijn op hele mooie verhalen.
xx

Emma Strootman

Lieve Peter en Ineke,
Fijn om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen.
Veel plezier aankomende week en ik zal jullie blog met veel belangstelling volgen.
Veel liefs,
Emma

Theo

Leuk jullie bericht te zien.
Ja , vliegtuigen en tijd,..daarom vliegt de tijd soms?
Succes!!!

Nell

Altijd fijn als je goed op de plaats van bestemming aankomt en in een prettig onderkomen lekker kunt slapen! De eerste hindernis is genomen. Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal.

Marian Hermanns

KLopt het dat ik 2 x hetzelfde verhaal heb ontvangen. Het is een geweldig verhaal maar wat een reis/ Gelukkig is alles goed gekomen. groet. Ik kijk uit naar jullie volgende verhalen

Lydia

Wat een prachtig verhaal en fijn dat jullie goed zijn aangekomen. Veel succes en plezier deze week en zien uit naar jullie volgend verhaal.
Liefs en dikke kus van ons

Maud en Anton

Hoi Ineke en Peter, een paar dagen onderweg en alweer zoveel meegemaakt. Heerlijk om te lezen. Wij blijven jullie volgen. Heel veel succes en plezier. Groetje Anton en Maud

nel

fijn om weer iets te horen ik reageer wat laat maar heb nu even wat tijd overik ben v eel bij Marco om op te passen maar t lukt nog steeds.het is elke keer weer genieten met Lieke en Hugo.20 ,21,22,juli hebben we een weekend met de kinderen en kleinkinderen in Garderen bij Wendy op de camping doorgebracht.ik heb er enorm van genoten en t weer was geweldig om te B.B.Q.en